Besök på Nösnäsgymnasiets restaurangskola i Stenungsund

Hej alla glada matvänner.

I går var  jag och några kollegor på besök i Nösnäsgymnasiet restaurangskola i Stenungsund. På skolan diskuterade vi  gymnasieskolornas nya lärlingsutbildningar. Lärlingsutbildningen är en treårig linje och går ut på att eleverna är två dagar i skolan och är ute på en arbetsplats tre dagar i veckan och gör sin praktik. Lärlingsutbildningen är någonting som troligtvis kommer bli mer vanligt i framtiden. Just nu har jag ansvaret för en elev som ska bli kock och har sin praktik på Plaza hotell i Borås. Det ska bli väldigt spännande att få vara med från starten och följa dessa elever. I mitten av sjuttiotalet  var jag också kocklärling på en restaurang i Stockholm som hette Bill och Bull och jag var mycket nöjd med min utbildning Eftersom vi var på Nösnäsgymnasiets restaurangskola så åt vi givetvis lunch på deras fina restaurang. Vi åt en tre rätters meny och till varmrätt åt jag en mina favorit rätter pocherad helgeflundra med pepparrot och skirat smör. Det blev en lyckad måltid med god mat och många diskussioner.

Duktiga elever från Nösnäsgymnasiet

Hummersoppa med oststång

Pocherad helgeflundra med skirat smör och pepparrot

Citronsorbet med vit chokladpanacotta

Tre rätters menyn på Nösnäsgymnasiet smakade mycket bra.

Trevlig dag

Göran Nilsson

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar